Tuotannot
Somemainonta
Haluaisitko enemmän näkyvyyttä yrityksellesi sosiaalisen median kanavissa?
Jos haluat löytää oman kohderyhmäsi sosiaalisesta mediasta mahdollisimman kattavasti ja nopeasti, täytyy sinun tehdä maksettua mainontaa. Totuus on se, että orgaanisen näkyvyyden (ei maksetun) saavuttaminen somessa on yhä vaikeampaa. Siksi maksaminen on hyvä vaihtoehto.
Somemainonta on myös tehokas keino yrityksen näkyvyyden ja tietoisuuden parantamiseen. Esimerkiksi boostaamalla tuottamaasi hyvää sisältöä, yhä kattavampi joukko ihmisiä näkee ne ja sitä kautta yrityksesi sekä sen palvelut tai tuotteet tulevat heille tutuiksi.
Somemainonnalla tavoitat kohderyhmäsi paremmin ja myyt enemmän
Somemainonta on nykyään suosittua, eikä syyttä. Somemainonnan absoluuttinen ylivoimatekijä on mainonnan erittäin tarkka kohdentaminen juuri haluamillesi kohderyhmille. Esimerkiksi Facebook omistaa maailman laajimman ja yksityiskohtaisimman kuluttajatietokannan, jonka avulla mainokset saadaan kohdennettua huolellisesti tavoitteesi mukaisille kohderyhmille.
Somemainonnan hyödyt
Tässä listattuna muutamia hyötyjä, joita somemainonta tuo:
- Somemainonta on kustannustehokasta. Jo maltillisellakin budjetilla saa hyviä tuloksia.
- Yleisösi on jo somessa. Esimerkiksi Facebookia käyttää kolme miljoonaa suomalaista ja Instagramia kaksi miljoonaa suomalaista viikottain. On siis erittäin todennäköistä, että yrityksesi kohderyhmäkin on somessa ja tehokkaalla somemainonnalla sen voi saavuttaa isolla prosentilla.
- Somekanavat tarjoavat mahdollisuuden uudelleenmarkkinointiin. Voit siis kohdentaa markkinointikampanjasi niille henkilöille, jotka ovat aiemmin vierailleet verkkosivuillasi tai antaneet sinulle sähköpostiosoitteesi.
Somemainonnan kanavat
Somemainontaa voi tehdä monissa suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa.
Mainonnan tekeminen kaikissa mahdollisissa somekanavissa ei kannata, vaan valitse ne kanavat, joissa tavoittelemasi kohderyhmä oleilee. Eli somemainonnan tekemisessäkin on erittäin tärkeää tuntea oma kohderyhmä kunnolla ja sen lisäksi on tiedettävä, missä kanavissa he ovat.
Seuraavaksi lyhyet esittelyt somemainonnan kanavista:
Suuren käyttäjämääränsä ja ensiluokkaisten mainonnan kohdentamisen työkalujen ansiosta Facebook on loistava paikka aloittaa somemainonnan tekeminen. Mainontaa voidaan kohdentaa demografisten tekijöiden lisäksi perustuen kiinnostuksen kohteisiin ja aiempaan vuorovaikutukseen yrityksesi kanssa, ns. uudelleenmarkkinointina. Facebookin mainontamahdollisuudet ovat todella laajat. Valittavissa ovat valokuva-, video-, tarina-, karuselli-, diaesitys-, kokoelma-, pelattavat ja Messenger-mainokset. Kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja mainostaa. Mainontaa voi tehdä Facebook Business Suiten tai normaalin Facebookin yrityssivun kautta.
Maksettu mainonta Instagramissa hoituu Facebookin kautta. Facebook Business Suitella voidaan siis sijoittaa mainoksia eriaikaisesti tai samanaikaisesti molempiin kanaviin, sekä Instagramiin että Facebookiin. Kohdentaminen toimii samalla tavalla kuin Facebookissakin. Mainostaa voi valokuva-, video-, karuselli- ja kokoelmamainoksilla mm. Instagramin syötteessä, tarinoissa ja IGTV:ssä.
Twitterissä mainostaa voi promoamalla esim. tviittejä tai tiliä sekä tekemällä mainoskampanjan. Maksat vain klikkauksista ja kohdentamisen mahdollisuudet ovat laajat.
LinkedInille tyypillistä on, että mainonta on huomattavasti tyyriimpää kuin muissa kanavissa. Mainonta LinkedInissä kuitenkin kannattaa, sillä kohdentamismahdollisuudet mm. tittelin tai toimialan mukaisesti ovat loistavat. LinkedIn tarjoaa useita erilaisia mainosmuotoja ja kampanjoiden tavoitteita sekä oman taginsa, jonka avulla voidaan uudelleenmarkkinoida yleisöille.
Perinteiset, käyttäjän syötteeseen ujutettavat kuva- ja videomainokset ovat mahdollisia Snapchatin avulla. Kohdentaminen tapahtuu demografisilla tekijöillä. Myös erikoisempi tapa mainostaa on mahdollista. Yritykset voivat luoda oman filtterinsä, jota käyttäjät voivat sitten käyttää kavereilleen viestitellessä.
Pinterestissä mainokset näyttävät ja toimivat samalla tavalla kuin ei maksetut postauksetkin eli pinnit. Ne on vain merkitty mainostajan nimellä. Mainostaa voi valokuva-, video- ja kuvakarusellimainoksilla. Mainoksissa maksat vain klikkauksista.
Tällä hetkellä TikTokissa on käytettävissä 3 erilaista mainosmuotoa: InFeed, BrandTakeover ja TopView. Koska TikTok on videoiden jakamiseen keskittynyt alusta, myös mainokset ovat videomuodossa. Tosin BrandTakeover-muodossa on mahdollista myös käyttää kuvaa, joka näkyy käyttäjälle 3 sekuntia.
Hyödynnä orgaanisia julkaisuja somemainonnan tekemiseen
Kun postaat julkaisuja sosiaalisen median kanaville, hyödynnä niistä saatua dataa somemainontaan. Seuraa, mitkä julkaisut saavat seuraajilta reagointeja ja mitkä eivät. Hyvin reagointeja saavia orgaanisia julkaisuja kannattaa käyttää myös maksettuina mainoksina.
Onko somemainonta yrityksessäsi jo käytössä? Tarvitsetko apua siihen? Ota yhteyttä meihin, me autamme!
Referenssejä
Tutustu asiakkaidemme palautteisiin palveluistamme!
”Yhteistyö Popan kanssa erityisen toimivaa. Popan palveluasenne on huippuluokkaa ja asiat hoidetaan ”kaikki onnistuu”-periaatteella. Popan palveluissa korostuvat joustavuus ja asiakaslähtöisyys. Popan vahvuus verkkosivu- ja digitaalisissa palveluissa on ehdottomasti asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja sitä kautta oikean ratkaisun esittäminen asiakkaalle.”
Ville Hyry, kehityspäällikkö
Lämpölux
”Yhteistyö on ollut aina sujuvaa. Iso syy pitkään jatkuneeseen asiakkuuteemme on nimenomaan Popalta saamamme asiakaspalvelu. Palvelun laatu säilyy, vaikka tarpeemme ja niiden täyttämisnopeus tulevat välillä yllätyksenä meille itsellemmekin. Palvelunopeus on Popan ehdoton vahvuus myös sisällöntuotannon palveluissa.”
Ilari Hintikka, markkinointi
Freebo Oy
”Yhteistyö Popan kanssa on sujunut jouhevasti. Tilaukset onnistuvat helposti ja yhteyden ottaminen on helppoa. Tarvittaessa kiireellisemmätkin hommat on aina saatu hoidettua. Popan painotuotteet on aina huippulaatuisia ja sellaisia kun on luvattu. Yksilöllinen, joustava ja miellyttävä palveluasenne on syy, miksi Akvatekilla luotetaan Popan palveluihin jatkossakin!”
Joonatan Koskelo, taloushallinto
Akvatek Oy
Lue Popa-blogia
Pyydä tarjous
Vastaamme pyyntöösi mahdollisimman pian!