Etusivu » Blog » Mitä on digitaalinen markkinointi?

Mitä on digitaalinen markkinointi?

Palataanpas hetkeksi ihan perusasioihin ja pohditaan, mitä se digitaalinen markkinointi oikein edes on?

Digitaalisen markkinoinnin parhaat alustat ja toteuttamistavat muuttuvat alati ja joskus nopeallakin tahdilla – ainakin verrattuna perinteiseen markkinointiin. Digitaalisen markkinoinnin aallonharjalla pysyminen onkin oma taiteenlajinsa.

Digitaalinen markkinointi ja sen integrointi (sulauttaminen) osaksi yrityksen markkinointia vaatii hieman opiskelua ja perehtymistä. Ennen kuin digitaalista markkinointia on hankkimassa tai aloittamassa, on hyvä muodostaa peruskäsitys siitä, mitä sillä tarkoitetaan ja mitä se on.

Sen verran on kuitenkin sanottava, että digitaalinen markkinointi ei ole mitään pelottavaa ja hallitsematonta. Sitä ei kannata vältellä tai vieroksua, sillä tekemällä oppii – myös digitaalisen markkinoinnin salat.

Mitä on digitaalinen markkinointi?

Digitaalinen markkinointi on markkinointia, joka tapahtuu verkossa. Sitä on niin sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, hakukonemainonta, sisältömarkkinointi, verkkosivut jne. Näitä keinoja kutsutaan digitaaliseksi online-markkinoinniksi.

On myös olemassa niin sanottua digitaalista offline-markkinointia, joka tapahtuu televisiossa, puhelimessa, radiossa tai muualla sähköisesti. Digitaalinen offline-markkinointi ei kuitenkaan nimensä mukaisesti vaadi internetiä toimiakseen, ja on kaikille hieman tutumpaa, kuin esimerkiksi hakukoneopimointi tai Google-mainonta.

Digitaalinen markkinointi on siis tuotteiden, palveluiden tai minkä vaan markkinointia, joka tapahtuu millä tahansa sähköisellä päätteellä.

Miten digitaalista markkinointia tehdään?

Digitaalista markkinointia tehdään erilaisissa digitaalisen markkinoinnin kanavissa. Näitä kanavia ovat yllä luetellut verkkosivut, sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta, sisältömarkkinointi, mobiilimarkkinointi jne. Käytännössä kaikki sisältö, ilmainen ja maksettu, mitä yritys erilaisiin internetin kautta toimiviin kanaviin tuottaa, voidaan katsoa sisältyvän digitaaliseen markkinointiin.

Digitaalinen markkinointi tarvitsee myös strategian eli suunnitelman, mikä on markkinoinnin tavoite, kenelle markkinoidaan ja missä kanavissa. Kaikkea kaikille -markkinointi ei ole toimiva ratkaisu, vaan on etsittävä ja löydettävä juuri omalle yrityksellesi toimiva markkinointitapa.

Kuten missä tahansa muussakin markkinoinnissa, myös digitaalisessa markkinoinnissa on erittäin tärkeää tuntea kohderyhmä, jolle markkinointia kohdennetaan. Ennen digimarkkinoinnin aloittamista onkin hyvä palata asiakkaiden pariin ja selvittää, keitä he oikein ovat, mitkä heidän tarpeensa ja ongelmansa ovat, ja missä he viettävät aikansa. Kun nämä asiat on selvillä, on digimarkkinoinnin suunnitteleminen ja toteuttaminen huomattavasti helpompaa. Muun muassa kanavavalinnat tulee perustua selvitettyyn tietoon kohderyhmän käyttämistä kanavista, sillä kukapa haluaisi tuhlata budjettia TikTok-mainontaan jos kohderyhmä on Facebookissa?

Miksi tehdä digitaalista markkinointia?

Digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ovat erinomainen kohdennettavuus, tarkka mitattavuus ja kampanjoiden helppo optimointi – unohtamattakaan vuorovaikutteisuutta asiakkaiden kanssa.

  • Digitaalinen markkinointi mahdollistaa arvokkaan tiedon keräämisen markkinoinnin tehokkuudesta ja asiakkaidesi käyttäytymisestä verkossa.
    Hyödyntämällä tuota tietoa digitaalisen markkinoinnin toimenpiteissä, perustat päätöksesi tietoon, etkä mututuntumaan. Digitaalinen markkinointi auttaa siis saamaan markkinoinnin toimenpiteistä kannattavampia.
  • Pystyt kohdentamaan digitaaliset markkinointitoimesi hyvin tarkasti.
    Mainonnan voi kohdentaa demografisten tietojen, kuten iän, sukupuolen tai asuinpaikan mukaan. Voit myös kohdentaa digimarkkinointia sellaisille henkilöille, jotka ovat aiemmin olleet tekemisissä verkkosivusi kanssa.
  • Digitaalinen markkinointi on kustannustehokasta.
    Digitaalista markkinointia voidaan toteuttaa hyvin pienillä budjeteilla. Kun markkinointitoimet kohdennetaan oikein, esimerkiksi Facebook-mainonnassa voidaan saavuttaa yhden klikkauksen hinnaksi vain 5 senttiä.

Verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin ydin – huolehdi ne ensin kuntoon

Digitaalisessa markkinoinnissa kaikki lähtee liikkeelle siitä, että verkkosivut ovat hakukoneoptimoidut, käyttökokemukseltaan laadukkaat sekä responsiiviset, eli ne skaalautuvat aina verkkosivujen käyttäjän päätteen (puhelin, tietokone, tabletti) mukaan. Myös verkkosivujen sisällön tulee vastata asiakkaan tarpeeseen.

On tärkeää, että tuotteesi ja palvelusi ovat esillä asiakkaan niitä itse hakiessa. Backlinkon tutkimuksen mukaan kolme ensimmäistä Googlen hakutulosta saa 75.1 % kaikista hakutulossivun orgaanisista, eli ei maksetuista klikkauksista. Vain 0.78 % kaikista tutkimuksen hakijoista klikkasivat jotain hakutulosten toisella sivulla. Näkyvyyttä hakutulossivun yläosassa voidaan parantaa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla. Niistä, ja monista muista digitaalisen markkinoinnin keinoista voit lukea lisää ladattavasta digitaalisen markkinoinnin oppaastamme.


Lataa ilmainen digimarkkinoinnin opas!


Ladattavasta digimarkkinointioppaastamme löydät esittelyn yleisimmille digimarkkinoinnin keinoille. Oppaan avulla pääset alkuun digitaalisen markkinoinnin aloittamisessa ja kehittämisessä.

Onko sinulla kysyttävää digitaalisesta markkinoinnista tai jostakin sen osa-alueesta? Vai kaipaatko apua yrityksesi digimarkkinoinnin aloittamiseen tai kehittämiseen? Klikkaa alta ja ota meihin yhteyttä! Me autamme sinua onnistumaan!


UKK-Osio

Mikä on digitaalinen markkinointi?

Digitaalinen markkinointi on markkinointia, joka tapahtuu verkossa. Digitaalista markkinointia on niin sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, hakukonemainonta, sisältömarkkinointi, verkkosivut jne.

Mikä on digitaalinen kanava?

5 parasta digitaalisen markkinoinnin kanavaa ovat: Videomarkkinointi, sähköpostimarkkinointi, sisältömarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi sekä klikkimainonta.

Miksi digitaalinen markkinointi?

Digitaalisen markkinoinnin avulla tavoitat lähestulkoon kaikki suomalaiset. Kattava tavoittavuus ei ole ainoa syy, miksi valita digitaalinen markkinointi. Digimarkkinointi mahdollistaa: Mainonnan kohdennettavuuden, voit suorittaa tätä itse helposti, eikä vaadi suurta budjettia, interaktiivisuus (vuorovaikutteisuus), tulosten mitattavuus, tavoitat paremmin kohdeyleisösi.


Uusin artikkeli

Lisää artikkeleita

Tilaa uutiskirjeemme

Emme tuki sähköpostiasi spämmillä

popa-kaikki-markkinoinnin-palvelut

Käytämme evästeitä parantaaksemme sivun käyttökokemusta. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivun selaamista. Evästekäytäntömme