Millaiset ovat hyvät nettisivut, on kysymys, jota tulee pähkäiltyä etenkin silloin, kun on tarve tehdä uudet nettisivut tai päivittää olemassa olevat sivut uusiksi.
Kun erilaisia nettisivuja on verkossa aivan käsittämätön määrä (tällä hetkellä lähes 1,9 miljardia maailmanlaajuisesti), on selvää, että erottautuminen edukseen on yhä haastavampaa. Vielä selkeämpää on se, että ihmiset eivät jaksa käyttää aikaansa huonosti tehtyjen ja sekavien nettisivujen parissa, sillä tarjolla on aina todella monta saman toimialan verkkosivustoa, jotka on tehty hyvin.
Ei siis ole yhdentekevää, millaiset nettisivut ovat, eikä todellakaan ole tärkeintä, että sivut ovat vain olemassa. Jos yrityksesi tavoitteena on pysyä toiminnassa ja kasvaa tai säilyttää liiketoiminta kannattavana, hyvät nettisivut ovat avainasemassa.
Tässä blogissa käymme läpi useita tärkeitä asioita, joista hyvät nettisivut koostuvat.
Muista myös, että digitaalisessa maailmassa asiat muuttuvat nopeasti. Teknologia kehittyy, ihmisten käyttäytyminen netissä muuttuu, algoritmit muuttuvat jne. Tämä johtaa siihen, että hyvät nettisivut tänään eivät välttämättä ole enää hyvät vuoden tai parin päästä. Seuraa sivujesi tilastoja, kysele mielipiteitä ihmisiltä ja ole avoimin mielin valmis tekemään muutoksia nettisivuihisi. Niiden tärkeimmät funktiothan ovat, että ne löytyvät verkosta ja ne palvelevat asiakkaita niin hyvin, että seurauksena on kassan kilinää.
Mennäänpä sitten niihin asioihin, joista hyvät nettisivut koostuvat.
1. Yksi, selkeä tavoite
Hyville nettisivuille on määritelty yksi, selkeä tavoite, jota kohti koko sivusto kävijää ohjaa.
Tämä tavoite vastaa mm. kysymyksiin: mitä varten sivut ovat olemassa ja mikä niiden perimmäinen tehtävä on?
Jos kyseessä on verkkokauppa, sivujen ainoana päätavoitteena on saada kävijät painamaan osta-painiketta. Palveluita tarjoavan yrityksen verkkosivujen päätavoitteena voi olla esimerkiksi saada kävijät lähettämään yhteydenottopyyntöjä sivuilla olevan lomakkeen kautta tai tilaamaan uutiskirjeen ja liittymään näin yrityksen sähköpostilistalle.
Tämä yksi, selkeästi määritelty tavoite nettisivuilla toimii punaisena lankana sivustolla. Kun sivusto on rakennettu siten, että alusta loppuun saakka se ajaa kävijää kohti haluttua tavoitetta, yhä useampi kävijä myös päätyy tähän haluttuun päämäärään eli painaa osta-painiketta tai lähettää yhteydenottopyynnön tms.
Myös sivuston tekeminen on helpompaa, kun sivustolla on yksi selkeä päätavoite. Sen lisäksi voi toki olla pienempiä sivutavoitteita, mutta päätavoite on hallitseva.
Esimerkiksi sivujen päätavoitteena on saada kävijät ostamaan tuotteita, mutta sivutavoitteena pyritään saamaan kävijöitä tilaamaan uutiskirje ja liittymään näin ollen sähköpostilistalle. Päätavoite on tärkein, mutta koska on vaikeampi saada ihmiset ostamaan, yritetään heille tarjota “helpompaa” vaihtoehtoa uutiskirjeen muodossa. Tämänkin reitin tavoitteena on lopulta saada ihmiset ostamaan.
Eli muista, kun alat suunnitella uusia nettisivuja (tai uudistamaan nykyisiä nettisivujasi), mieti ensimmäiseksi, mikä on sivujen tavoite, minkä vuoksi ne ovat olemassa ja mikä on se asia, mitä haluat kävijöiden sivuilla tekevän, jotta he päätyisivät asiakkaiksesi? Rakenna sen jälkeen sivut sellaisiksi, että ne ohjaavat luontevasti kävijää kohti haluamaasi päämäärää. Ja muista rakentaa kaikki sivut sellaisiksi, sillä kävijä voi usein saapua sivustollesi jonkun toisen kuin etusivun kautta.
2. Selkeä kohderyhmä
Hyvät nettisivut puhuttelevat kohderyhmää.
Kuten olemme aiemmissakin blogeissa usein tuoneet esille, kaikkea kaikille -tyyppinen markkinointi ei toimi ja on resurssien hukkaan heittämistä. Sama pätee myös nettisivujen kohdalla. On turha tehdä nettisivut sillä ajatuksella, että jospa mahdollisimman moni kokisi nyt sisältyvänsä kohderyhmään. Valitettavasti totuus on päinvastainen, mitä suuremmalle väkijoukolle yrität puhua ja vakuuttaa heidät, sitä harvempi silloin kokee, että puhuisit juuri hänelle.
Sen vuoksi on nyt aika hylätä kaikkea kaikille -markkinointi ja sen sijaan tiivistää oma kohderyhmä mahdollisimman pieneen segmenttiin. Mitä pienempi tavoittelemasi joukko ihmisiä on, sitä helpompi heidät on oppia tuntemaan ja sitä helpompi heille on viestiä.
Jos kohderyhmäsi on tällä hetkellä turhan rönsyilevä, lue tämä mainio blogimme Kenelle haluat puhua? Hahmota ostajapersoona. Tiivistä sen avulla oma kohderyhmäsi ja laadi oma ostajapersoonasi.
Kun tunnet oman kohderyhmäsi lähes kuin omat taskusi, tiedät tasan tarkkaan, kuinka kirjoitat ja viestit juuri heille nettisivuillasi. Älä murehdi, että voi, nyt ehkä suljen potentiaalisia asiakkaitani pois tällä tavalla. Todennäköisesti suurin osa heistä ei olisi muutenkaan koskaan päätynyt asiakkaiksesi. Sen sijaan moni sellainen, joka ei suoranaisesti vastaa kohderyhmääsi, saattaa päätyä asiakkaaksesi, koska nettisivusi puhuttelevat, vakuuttavat ja herättävät luottamusta.
3. Yksinkertainen ja helppo navigointi
Hyvät nettisivut tunnistaa myös siitä, että ne ovat yksinkertaiset käyttää ja niillä on helppo navigoida.
Tämä on valitettavan aliarvostettu asia liian monilla sivuilla. Tiedätkö sen tunteen, kun saavuttuasi nettisivuille, sinun täytyy käyttää kaikki aivokapasiteettisi ja päättelykykysi, jotta saat hoidettua sivuilla haluamasi asian.
Esimerkki tosielämästä: Lehden tilaaminen onnistui muutamalla klikkauksella, mutta kun lehden halusi peruuttaa, joutui käyttämään kaiken Sherlock Holmes -taitonsa ja runsaasti aikaa, jotta lopulta löysi sivuilta kohdan, jossa lehden tilauksen peruuttaminen onnistui.
Älä mene enää siihen ajatusmalliin, että jonkin asian vaikeuttaminen pitäisi asiakkaat asiakkainasi. Se on sama asia kuin sahaisit oksaa, jolla istut. Anna asiakkaillesi vapaus päättää, ovatko he asiakkaitasi. Mitä vapaammin annat heidän tehdä omat päätöksensä, sitä enemmän he arvostavat yritystäsi ja palaavat asiakkaiksesi tai elleivät itse palaa, niin suosittelevat yritystäsi läheisilleen.
Eli suunnittele tarkkaan nettisivujesi sisällön ja välilehtien rakenne. Käytä selkeitä, ymmärrettäviä ja kyseistä asiaa parhaiten kuvaavia termejä ja sanavalintoja navigaatiopalkissa yms. Asettaudu aina asiakkaan saappaisiin ja mieti siitä näkökulmasta, miten teet sivut. Itsellesi tutut ammattitermit voivat olla asiakkaallesi täyttä hepreaa. Tiedät onnistuneesi sivujen rakentamisessa silloin, kun sivuille ensimmäistä kertaa tulevan kävijän ei tarvitse ajatella. Eli hän tajuaa ensi silmäyksellä sivujen logiikan ja löytää etsimänsä ilman suurempaa ajatuksen ja ajan hukkaa.
Muista pyytää nettisivujesi käyttämisestä palautetta tasaisin väliajoin sellaisilta ihmisiltä, jotka näkevät ne ensimmäistä kertaa tai käyvät niillä harvoin. Kun itse pyörit nettisivujesi parissa usein, sokaistut niiden toimimattomille kohdille. Siksi se, mikä näyttää omaan silmääsi täydelliseltä luomukselta, saattaa muiden mielestä olla epäloogisuuden perikuva.
4. Tyylikäs, yrityksen brändin mukainen design
Hyvät nettisivut ovat visuaalisesti tyylikkäät ja viestivät myös selkeästi yrityksen brändin mukaisesti.
Visuaalisuuden tärkeyttä ei sovi unohtaa nettisivuja tehdessä. Visuaalisuus näyttelee suurinta roolia siinä, jatkaako sivuille tuleva selailija sivujen selaamista vai lähteekö hän samantien pois. Muista siis tehdä nettisivujesi visuaalisesta puolesta houkuttelevan näköinen.
Visuaalisuus muodostuu monesta eri asiasta, kuten värimaailmasta, fonteista, kuvista ja videoista, sisällön asettelusta jne. Miten sen kaiken saa mätsäämään niin, että se olisi ensi silmäyksellä houkutteleva ja sen jälkeen miellyttävä, kiinnostava ja tyylikäs?
Paras ohje on varmaan “vähemmän on enemmän” eli pidä sivut riittävän yksinkertaisina: ei liikaa värejä, ei liikaa sisältöä, ei liikaa erilaisia fontteja jne.
Laadukkaat kuvat ja videot ovat ehdottoman tärkeitä. Erilaisille näyttöpäätteille helppolukuiseksi soveltuva fontti toimivin. Brändin värien mukainen hillitty värimaailma mukavin selailla. Looginen ja selkeästi etenevä, ei liian täyteen ahdettu, sisällön asettelu paras lukea tai lueskella sisältöä.
Vaikka visuaalinen ilme on erittäin tärkeä ja siihen kannattaa panostaa, on syytä panostaa huolella myös nettisivujen tekstisisältöön. Kun sivujen visuaalisuus on vakuuttanut ja kävijä päättänyt tutustua sivustoon, sen jälkeen tekstisisältö on tärkeimmässä roolissa. Tekstisisältö on lopulta se, jolla saat sivuille tulleen kävijän joko ostamaan (tai edes harkitsemaan ostamista) tai poistumaan ja valitsemaan kilpailijasi.
Kirjoita sydämestäsi, tarjoa auttava kätesi potentiaaliselle asiakkaallesi, tarjoa hänelle tarvitsemaansa tietoa ja vakuuta hänet, että juuri sinun yrityksesi on paras mahdollinen vaihtoehto.
Jos yritykselläsi on verkkokauppa, tarjoa verkkokaupassasi mahdollisimman paljon ja kattavasti tietoa myytävistä tuotteista. Tuotteen merkki, malli ja väri ei riitä. Älä sorru kopioimaan tuotetietoja valmistajan sivuilta, ne tiedot on jo asiakkaan saatavilla. Lisäksi hakukoneet ymmärtävät, jos teksti on kopioitu ja seurauksena laskevat sivujesi näkyvyyttä. Ota asiakaspalvelu tosissaan myös netissä ja kirjoita rehelliset ja kattavat tuoteselostukset. Mallia loistavista ja umpirehellisistä verkkokaupan tuoteselostuksista voit katsoa Varustelekan verkkokaupasta.
Älä pimitä tietojasi tai osaamistasi peläten, että sen jälkeen kukaan ei enää osta yritykseltäsi, jos tarjoat kaiken tiedon sivuillasi. Todellisuudessa se menee päinvastoin, mitä enemmän tarjoat tietojasi, sitä paremmin vakuutat tulevat asiakkaasi.
Nettisivujesi tekstisisältöä kirjoittaessasi, anna yrityksesi brändiäänen kuulua siinä. Mitä enemmän nettisivusi näyttävät ja kuulostavat yrityksesi brändin mukaiselta, sitä helpommin erottaudut kilpailijoistasi.
Ja vielä yksi vinkki tekstisisällön kirjoittamiseen: kirjoita aina yhdelle ihmiselle, älä ihmisjoukolle. Vaikka kohderyhmäsi olisi yritys, niin yritys ei osaa lukea, vaan lukijana on aina yksi ihminen, yrityksen edustaja. “Osta 3 sukat 2 hinnalla” kolahtaa paljon paremmin kuin “ostakaa 3 sukat 2 hinnalla”.
5. Nopeasti toimivat sivut
Hyvät nettisivut latautuvat nopeasti.
Nettisivujen latausnopeus on merkittävä tekijä nettisivujen menestymisen kannalta. Esimerkiksi 25 % kävijöistä jättää sellaisten sivujen selaamisen kesken, joiden lataaminen kestää yli neljä sekuntia. Lähes 50 % kävijöistä ei enää palaa uudestaan sellaisille sivuille, jotka toimivat huonosti. Jo yhden sekunnin viive lataamisessa vähentää kävijöiden tyytyväisyyttä sivuihin 16 %.
Näistä faktoista voidaan päätellä, että nettisivujen latausnopeus ja yleinen toimivuus on erittäin merkittävä tekijä, kun puhutaan hyvistä nettisivuista. Ensinnäkin nopea latausnopeus vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, sillä hakukoneet arvostavat sitä. Toiseksi kävijät eivät viihdy hitaasti latautuvilla sivuilla, jolloin poistumisprosentti on korkea ja sen hakukoneet tulkitsevat myös sillä tavoin, että sivuja ei kannata näyttää korkealla hakurankingissa.
Verkkosivujen nopeutta voi parantaa esimerkiksi pitämällä sinne ladattujen kuvien ja videoiden koot tarpeeksi pieninä, mutta riittävän laadukkaina. Selvitä oikeat kuva- ja videokoot omalle nettisivualustallesi.
Nettisivujen nopeuden mittaamiseen soveltuu Googlen PageSpeed Insights-työkalu. Se antaa kattavan raportin nettisivujen toimivuudesta.
6. Mobiilioptimoidut
Hyvät nettisivut skaalautuvat kaikille laitteille, etenkin puhelimelle.
Nykyään on todella tärkeää rakentaa nettisivut mobiiliystävällisiksi, sillä yhä useammin puhelinta käytetään nettisivujen selaamiseen. Maailmanlaajuisesti jo yli puolet verkkosivujen liikenteestä tapahtuu puhelimien kautta. Ei siis ole yhdentekevää, millaiselta nettisivut näyttävät ja miten ne toimivat puhelimella.
Myös hakukoneet arvostavat sellaisia nettisivuja, jotka ovat mobiilioptimoidut. Eli yksi tapa nostaa verkkosivujesi näkyvyyttä hakukoneissa, on huolehtia, että ne toimivat moitteettomasti puhelimella.
7. Luotettavuudesta ja uskottavuudesta viestittävät sivut
Hyvät nettisivut viestivät kävijälle, että olet luotettava ja uskottava toimija.
Luotettavuus ja uskottavuus ovat tärkein vaikuttava tekijä siihen, päätyykö kävijä konvertoitumaan sivuillasi. (= Toteuttaa nettisivuillesi asettaman tavoitteen eli ostaa, ottaa yhteyttä tms.)
Luotettavuudesta ja uskottavuudesta täytyy viestiä kävijälle läpi sivuston. Esittele yrityksesi avoimesti sivuilla, kerro avoimesti ja rehellisesti tuotteistasi ja palveluistasi, pidä yhteystiedot esillä, anna helppo ja nopea tapa ottaa yhteyttä, viesti läpi sivuston teksteissä ja muussa sisällössä osaamistasi ja auttamishaluasi, ohjaa kävijää lempeästi, mutta määrätietoisesti kohti haluamaasi tavoitetta jne. Huolehdi myös, että sivustosi on SSL-sertifikaattisuojattu ja sivut ovat muutenkin tietoturvalliset käyttää.
Askel askeleelta kohti parempia nettisivuja
Toivottavasti tästä listauksesta on apua yrityksesi nettisivujen muuttamisessa kohti entistä parempia sivuja.
Lue lisäksi nettisivujen hakukoneoptimoinnista blogistamme:
Hakukoneoptimointi, mitä se on?
5 vinkkiä nettisivujen hakukoneoptimointiin
Jos tarvitset asiantuntevaa apua nettisivujesi tekemiseen tai päivittämiseen, ota yhteys meihin! Me autamme mielellämme.