Miten nettisivujen hakukoneoptimointia tehdään? Jos tämä kysymys on pyörinyt mielessäsi, lue tämä teksti. Annamme tässä 5 konkreettista vinkkiä, jotka tekemällä saat varmasti nostettua verkkosivujesi näkyvyyttä hakukoneissa.
Jos omistat jollain muotoa nettisivut tai olet niiden kanssa jollain tavalla tekemisissä, on erittäin tärkeää ymmärtää ja perustasolla osata hakukoneoptimointia. Etenkin, jos tarkoituksena on, että mahdollisimman moni löytäisi sivuillesi.
Hakukoneoptimointi saattaa kuulostaa aluksi joltain käsittämättömän vaikealta ja myönnettävä on, että siihen sisältyy teknistä osaamistakin vaativia juttuja. Tässä kirjoituksessa keskitymme kuitenkin jakamaan sellaisia hakukoneoptimointivinkkejä, joiden tekemiseen ei vaadita teknistä neroa, vaan kärsivällistä tekijää.
Eli näillä 5 vinkillä pääset hakukoneoptimoinnissa jo hyvään alkuun!
Lue myös: Hakukoneoptimointi, mitä se on?
Mennäänpä sitten niihin vinkkeihin.
1. Kirjoita sisältöä, joka kiinnostaa ja on hyödyllistä kohderyhmällesi
Tämä on erittäin tärkeää muistaa nettisivujen sisältöä tehdessä. Jos verkkosivuvierailijat eivät koe sivujen sisältöä hyödylliseksi ja kiinnostavaksi, he eivät myöskään viihdy sivuilla kovin pitkään. Se taas viestii hakukoneille, että sivujen sisältö ei ole kiinnostavaa ja näin ollen sivut eivät ole kovin korkealla hakujärjestyksessä.
Eli muista, kun kirjoitat sivujen sisältöä, kirjoita ensisijaisesti ihmisille.
2. Tee avainsanatutkimusta
Älä kuitenkaan unohda kirjoittaa myös hakukoneille. Hakukoneystävällinen teksti nostaa sivujesi näkyvyyttä hakukoneissa. Ja se taas tarkoittaa, että useampi ihminen löytää sivuillesi.
Paras tapa kirjoittaa hakukoneystävällistä sisältöä, on tutkia, millä avainsanoilla, sanayhdistelmillä ja lauseilla ihmiset hakevat hakukoneissa omien sivujesi kaltaista sisältöä. Kun sitten sisällytät luontevasti näitä avainsanoja sivuillesi, niin sekä hakukoneet että ihmiset ymmärtävät nopeasti, mistä kyseisillä sivuilla on kyse.
Avainsanatutkimusta voi tehdä useilla maksuttomilla työkaluilla, kuten Googlen avainsanasuunnittelijalla ja Keyword Toolilla.
3. Optimoi otsikot ja leipäteksti
Kuten jo edellisessä kohdassa kerroimme, on tärkeää, että sisällytät avainsanoja otsikoihin ja leipätekstiin. Muista kuitenkin tehdä se luontevasti. Esimerkiksi maailman suurin hakukone Google on niin älykäs, että se tajuaa sanojen taivutukset ja synonyymit.
Hyvä toimintatapa on sijoittaa pääavainsana pääotsikkoon ja sen jälkeen muutaman kerran leipätekstiin. Sen lisäksi kannattaa tekstissä ja alaotsikoissa käyttää pääavainsanaa tukevia avainsanoja, synonyymeja ja rinnakkaisia sanoja.
Sivun otsikot täytyy myös “jaotella” omiin otsikkotasoihin. Eli yhdellä sivulla saa olla yksi H1-tason otsikko, ja se on tietysti sivun pääotsikko. Muut otsikot ovat sitten H2, H3, H4 jne. tason otsikoita riippuen siitä, millaisen tekstirakenteen sivuille muodostat. Tekstirakenne kannattaa pitää loogisena ja helppolukuisena, joten ehkä H4-H5 otsikkotasot ovat ns. alimpia tasoja, joita kannattaa käyttää.
4. Optimoi kuvat
Nettisivuille laitetut kuvat täytyy optimoida. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuvat ovat kooltaan sivuille sopivia. Eivät liian isoja, eivätkä liian pieniä. Liian isot kuvat latautuvat hitaasti, mikä saattaa aiheuttaa selailijan nopean poistumisen, koska hän ei jaksa odottaa latautumista. Liian pienet kuvat taas ovat rakeisia pikselimössöjä. Tällaiset epäsopivat kuvat aiheuttavat useasti selailijalle mielikuvan epäammattimaisuudesta ja johtavat myös poistumiseen. “Jos ei osaa tehdä ammattimaisen näköisiä ja laadukkaita omia nettisivuja, voiko tehdä ammattimaista ja laadukasta työtäkään”, saattaa olla verkkosivuvierailijan ajatuskulku.
Selvitä siis, minkä kokoista kuvaa juuri sinun nettisivuillesi täytyy olla. Paras tapa selvittää tämä, on kirjoittaa Googleen esim. nettisivualustasi nimi ja “kuvakoot”.
Toinen keskeinen kuvien optimointiin liittyvä asia on kuvatiedostojen nimet. Nettisivuille ei kannata ladata kuvia, joiden tiedostonimet ovat muotoa “P145932905”. Nimeä kuvatiedostot uusiksi jo ennen kuin lataat ne nettisivualustallesi ja hyödynnä nimeämisessä avainsanoja, joilla haluat kuvien löytyvän. Jos optimoit yhden sivun tietylle avainsanalle, niin käytä samaa avainsanaa kuvatiedoston nimessä. Esimerkiksi hakukoneoptimointipalvelusta kertovalla nettisivulla kuvat voisi nimetä “nettisivujen-hakukoneoptimointi.jpg”, “hakukoneoptimointi-yritykselle.jpg” jne.
Kuvatiedostojen nimeämisessä on muistettava, että ä:tä ja ö:tä sekä erikoismerkkejä ja välilyöntiä ei saa käyttää. Kaikki selaimet eivät osaa niitä lukea, joten kuva ei välttämättä silloin näy kaikille käyttäjille. (Kirjoita ä -> a ja ö -> o.)
Ja kolmantena tärkeänä asiana kuviin täytyy kirjoittaa vaihtoehtoiset kuvaukset eli alt-kuvaukset. Ensinnäkin vaihtoehtoiset kuvaukset ovat todella tärkeitä ihmisille, jotka eivät näe kuvaa. Digiaikakaudella on tärkeää huolehtia, että esimerkiksi nettisivujen kaikki sisältö on saavutettavissa kaikille tasapuolisesti. Tästä asiasta voit lukea lisää Aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi -sivuilta. Toiseksi vaihtoehtoinen kuvaus on tärkeä myös hakukoneille. Eli kuvan sisältö kannattaa kuvailla mahdollisimman tarkasti, jotta sekä hakukoneet että ihmiset, jotka eivät näe, ymmärtäisivät, mitä kuvassa on.
Pro tip: Muista AINA päättää vaihtoehtoinen kuvaus pisteeseen.
5. Kirjoita meta titlet ja -kuvaukset
Yksilöllisten ja avainsanoja sisältävien sekä sivun sisältöä kuvaavien metaotsikoiden ja -kuvausten kirjoittaminen jokaiselle sivulle on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Se on työlästä, etenkin jos yksittäisten sivujen määrä sivustolla on valtava, mutta kaiken vaivannäön arvoista.
Meta Title eli suomeksi metaotsikko näkyy hakukoneessa ns. otsikkona sekä selaimen välilehden otsikkona. Joskus metaotsikkoa ja -kuvausta käytetään, kun sivu jaetaan ulkoiseen käyttöön, esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.
Metaotsikon ideaalinen pituus on 50-60 merkkiä. Kyseisen sivun tärkeintä avainsanaa kannattaa käyttää metaotsikossa. Mitä lähempänä alkupäätä avainsana on, sitä paremmin sivulla on mahdollisuus paremmalle näkyvyydelle hakukoneessa. Hyvä keino on esimerkiksi aloittaa tärkeimmällä avainsanalla ja muotoilla loppuotsikko luontevaksi ja asiakkaillesi suunnatuksi.
Yrityksen nimen käyttäminen metaotsikossa jakaa mielipiteet. Sitä suositellaan etenkin, jos yritykselläsi on vahva, hyvin tunnettu brändi. Silloin jo yrityksen nimi saattaa nostaa klikkausprosenttia. Sitä kannattaa kuitenkin testailla, kumpi toimii paremmin, otsikko yritysnimellä vai ilman.
Meta Description eli metakuvaus näkyy hakukoneessa metaotsikon alapuolella. Metakuvauksen ideaalinen pituus on 155-160 merkkiä. Metakuvauksen päätehtävänä on kuvailla sivun sisältöä ja houkutella lukijoita klikkaamaan hakutulosta. Metakuvaukseen on hyvä sisällyttää kerran sivun tärkein avainsana, mutta kuvaus on kirjoitettava luontevasti ja houkuttelevasti.
Pro tip: Älä koskaan kirjoita samaa metaotsikkoa tai metakuvausta kahdelle eri sivulle!
Hakukoneet eivät aina käytä ja näytä sivuille määriteltyjä metaotsikoita ja -kuvauksia. Useasti syynä on se, että hakukoneiden mielestä määritellyt metaotsikot ja -kuvaukset eivät vastaa parhaiten hakijoiden kysymyksiin, vaan kohdesivulta löytyy paremmin hakuja vastaava kohta ja silloin käytetään tätä.
Pro tip: WordPress-nettisivuilla Yoast SEO-lisäosa on loistava työkalu metaotsikoiden ja -kuvausten tekemiseen. Se auttaa hakukoneoptimoimaan myös muuta sivun sisältöä.
Bonusvinkki
Hakukonenäkyvyyteen positiivisesti vaikuttaa myös se, että sivut ovat turvalliset käyttää. Huolehdi siis, että sivuilla on SSL-sertifikaatti ja sivujen päivitykset ovat ajan tasalla. Selaimen osoiterivin alussa näkyvä lukko-kuvake kertoo, että sivuston SSL-sertifikaatti on voimassa ja sivusto on turvallinen käyttää.
SSL-sertifikaatin sisältyminen kannattaa varmistaa palveluntarjoajalta siinä vaiheessa, kun on ostamassa palvelintilaa verkkosivuille. Monilla palveluntarjoajilla SSL-sertifikaatti sisältyy kaikkiin paketteihin, mutta aina näin ei ole.
Näillä vinkeillä hyvään alkuun!
Tässäpä 5+1 perusvinkkiä, joiden avulla nettisivujen hakukoneoptimoinnissa pääsee hyvään alkuun. Kuten ehkä huomasitkin, nämä eivät vaadi koodaustaitoja tai liiallisesti teknistä osaamista, mutta sen sijaan aikaa ja työtä nämä vaativat. Etenkin, jos sivustosi sisältää lukemattomia välilehtiä ja alasivuja.
Hakukoneoptimoinnin tekeminen on kuitenkin kaiken sen ajan ja vaivan arvoista, sillä toimiva hakukoneoptimointi tuo edelleen tänä päivänä suurimman osan liikenteestä nettisivuille. Esimerkiksi meidän verkkosivuille noin puolet (tai ylikin) kävijöistä tulee orgaanisten (maksuttomien) hakujen kautta.
On siis tärkeää huolehtia verkkosivujen hakukoneoptimointi kuntoon ja lisäksi jatkaa optimoimista jatkuvasti. Hakukoneoptimointia ei voi saada koskaan valmiiksi, sillä algoritmit ja ihmisten käyttäytyminen muuttuvat yhtenään. Seuraa muutoksia ja sivujesi dataa ja tee tarvittaessa muutoksia.
Tuntuuko hakukoneoptimoinnin tekeminen vaikealta tai kaipaatko apua orgaanisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen? Ota meihin yhteyttä, me autamme mielellämme!