Facebook Ads on mainosalusta, jota käytetään maksetun sosiaalisen median kampanjoihin Facebookissa ja Instagramissa, kun taas Google Adsissa mainontaa voidaan suorittaa hakutuloksissa sekä display-verkostossa. Molemmat toimivat tutulla PPC-periaatteella, eli maksat vain klikkauksista. Google Ads ja Facebook Ads kuitenkin tarjoavat mahdollisuutta mainostaa ostopolun eri vaiheen kuluttajille, eli riippuu markkinoinnin tavoitteestasi, millä kanavalla sinun kannattaa markkinoida.
Markkinoinnin tavoitteet
Mitä haluat kampanjallasi saavuttaa? Bränditietoisuutta, liidejä, myyntiä tai jotain muuta? Näihin kysymyksiin vastaamalla ohjaudut kuin itsestään oikeaan kanavaan.
Google Ads on oikea väline asiakkaan välittömän tarpeen ratkaisemiseen – tarkoittaen niiden kuluttajien tavoittamista, joilla on suuri ostoaie. Esimerkiksi, jos haen termiä “pyöräkorjaamo oulu”, tämä välittää signaalia siitä, että olen pyörän korjaamisen tarpeessa.
Facebook Ads sen sijaan tarjoaa ideaalin mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat ja päättäjät, jotka ovat lähellä myyntifunnelin ylintä osaa, toisin sanoen: Facebook Ads on loistava brändi- ja tuotetietoisuutta varten.
Voit siis käyttää molempia kanavia yhtäaikaa tavoittaaksesi ostopolun eri vaiheissa olevia kuluttajia. Jos se ei ole linjassa sinun laajempien tavoitteidesi kanssa, päätavoitteen tietäminen auttaa määrittämään, kumpi kanava on parempi tavoitteesi saavuttamiseksi.
Budjetti
Missä tahansa mainoskampanjassa, tavoitteesi on maksimoida ROAS (Return on Ad Spend). Se on helpompaa joissain kanavissa kuin toisissa.
Google Adsissa sinun täytyy tarkastella avainsanakohtaista kilpailutilannetta ja avainsanan hintaa – jos avainsanasi ovat kalliita ja sinulla on pieni budjetti, se ei välttämättä ole paras paikka kuluttaa markkinointibudjettiasi.
Sanotaan vaikka, että sinulla on 100€ päivittäinen budjetti. Haluat saada termillä “digitaalinen markkinointi” liikennettä verkkosivuillesi. Mutta tuon avainsanan klikkauskohtainen hinta on 20€. Eli saisit tuolla budjetilla viisi klikkausta verkkosivuillesi.
Tuolla samalla budjetilla voisit tavoittaa Facebook Adsilla enemmän ihmisiä ja voisit suorittaa kokeiluja siitä, mikä kohderyhmä, mainosmuoto yms. toimii parhaiten. Näin opit samalla myös kohdeyleisöstäsi.
Ostopolun vaihe
Kuten yllä mainittua, jotkin alustat menevät yhteen paremmin tiettyjen ostopolun vaiheiden kanssa.
Koska Facebook on sosiaalisen median alusta, suurin osa käyttäjistä ei aktiivisesti etsi sieltä ostettavia palveluita tai tuotteita. Joka tapauksessa, he tutkivat ja jakavat heidän mielenkiinnon kohteitaan siellä. Se on siis hyvä paikka käyttäjille tulla tutuksi brändisi kanssa.
On arvioitu, että Google vastaanottaa yli 5 miljardia hakua joka päivä. Nämä haut voivat olla missä tahansa ostopolun vaiheessa, mutta tietyt avainsanat osoittavat suurta ostoaietta – esimerkiksi jos haen “paras pyöräkorjaamo oulu” tai “pyörän korjaus oulu hinta”, se osoittaa, että olen hyvin lähellä ostopäätöksen tekoa ja täten hyvin ostopolkuni päässä – myyntifunnelin alaosassa. Täten voit markkinoida Googlessa suoraan päätöstä lähellä oleville ihmisille.
Markkinoinnin data
Hyödynnä jo aiemmin kerryttämääsi dataa markkinoinnin onnistuneisuudesta – älä tee päätöksiä mututuntumalla, vaan tutki, miten aiemmat kampanjasi ovat toimineet. Jos olet ensikertalaisena mainostamassa, selvitä, missä kilpailijasi mainostavat, mitä he mainostavat, mikä heidän viestinsä on ja miltä heidän luovat sisältönsä näyttävät.
Facebook Ads-mainostamisen hyödyt
Facebook on sosiaalisen median alustojen ykkönen yli 2,7 miljardilla aktiivisella käyttäjällä. Facebook tarjoaa hyvin laajat mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen – Voit kohdentaa mainontaa perustuen demografisiin tekijöihin, käyttäytymiseen, elämäntapahtumiin ja mielenkiinnon kohteisiin.
Voit myös perustaa ns. haamuyleisön ostajapersoonasi perusteella. Mainoksiasi siis näytetään ihanneasiakkaillesi. Toisin sanoen, Facebookin hyöty on se, että sen kohdentamisen mahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin Google Adsissa. Voit myös tavoittaa enemmän ihmisiä ja saavuttaa korkeamman klikkausprosentin Facebookissa.
Google Adsin hyödyt
Google Ads tarjosi aiemmin vain yhden yksinkertaisen tekstimuotoisen mainoksen hakukoneessa. Sittemmin se on kehittynyt ja nykyään sisältää ominaisuuksia jotka voivat parantaa ja kehittää klikkausprosentteja, kuten arviot, yksityiskohtaiset yhteystiedot, shopping-ominaisuus, ja mobiilioptimointi.
Vaikka sinun täytyykin huutokaupata avainsanoja, korkein tarjous ei aina voita – tarjouksesi saa mainoksesi jalan oven väliin, mutta mainoksesi relevanttius avainsanan hakuaikeelle päästää sinut ovesta läpi.
Uudelleenmarkkinointi, joka yhdistää mainoksesi käyttäjille, jotka ovat aiemmin olleet yhteydessä brändiisi, on paljon helpompaa käyttäen Google Adsia. Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa suoraan yleisölle, jotka ovat hylänneet verkkokauppasi ostoskorin – mainoksiasi voidaan näyttää hakujen yhteydessä, Youtube-videoissa tai Googlen Display-verkostossa. Lisäksi alustan yksinkertainen käyttöliittymä mahdollistaa helpon kampanjoiden rakentamisen ja seurannan.
Yhteenveto
Näiden kahden alustan välillä on hankala sanoa, kumpi on parempi juuri sinun yrityksellesi – selvittämällä kampanjasi tavoitteet, budjetin ja kohderyhmän, on päätös helpompi tehdä. Kokeile myös vaikka molempia samanaikaisesti ja tutki saamiasi tuloksia. Täältä löydät myös digimarkkinoinnin sanakirjamme, mikäli jotkin termit eivät ole tuttuja.
Jos kaipaat apua mainonnan suunnitteluun tai aloittamiseen, ota meihin yhteyttä.