Kokosimme sinulle kattavan oppaan, joka auttaa somemarkkinointikanavien valinnassa. On tärkeää, että resurssit kohdennetaan sinne, missä asiakkaatkin ovat.
Kuten monessa muussakin markkinoinnissa, myös somemarkkinoinnissa pätee vanha viisaus: laatu ennen määrää. Kannattaa siis mieluummin valita 2-3 kanavaa, joihin tuottaa sisältöä laadukkaasti, kuin tuutata sisältöä kaikkiin kanaviin ja tinkiä laadusta.
Toivomme, että tästä artikkelista on hyötyä valintoja tehdessä. Kun olet päättänyt somemarkkinoinnin tavoitteet ja kohderyhmät, voit luntata tästä artikkelista apua kanavavalintoihin. Ole hyvä!
Vinkki: Jos olet jo harjoittanut somemarkkinointia eri kanavilla, kurkkaa niiden analytiikan puoleen. Somekanavat tarjoavat yrityssivuille analytiikkaa siitä, millaiset ihmiset ovat aktiivisimmin tekemisissä yrityksesi kanssa. Jo olemassa olevaa dataa kannattaa aina hyödyntää valintoja tehdessä. Jos olet vasta perustamassa tilejä somekanaville, ei hätää, kerkeät kyllä kerryttämään dataa, jota voit jatkossa hyödyntää valintoja tehdessä. Valmiita tutkimuksia suomalaisten somekäyttäytymisestä löytyy Googlesta useampia. Yksi tällainen on esimerkiksi Innowisen laatima katsaus suomalaisten sosiaalisen median käytöstä.
Facebook on maailman suosituin somekanava. 58 % suomalaisista käyttää Facebookia – ja paljon käyttääkin: keskimäärin suomalaiset viettävät aikaa Facebookissa 58 minuuttia päivässä. Facebookin suurin käyttäjäryhmä on 20–44-vuotiaat aikuiset.
Facebook-mainonnan absoluuttinen ylivoimatekijä on mainonnan erittäin tarkka kohdentaminen juuri haluamillesi kohderyhmille. Facebook omistaa maailman laajimman ja yksityiskohtaisimman kuluttajatietokannan, jonka avulla mainokset saadaan kohdennettua huolellisesti tavoitteesi mukaisille kohderyhmille. Facebook tarjoaa ensiluokkaiset mainonnan kohdentamisen työkalut. Mainontaa voidaan kohdentaa demografisten tekijöiden lisäksi perustuen kiinnostuksen kohteisiin ja aiempaan vuorovaikutukseen yrityksesi kanssa, ns. uudelleenmarkkinointina. Facebookin mainontamahdollisuudet ovat todella laajat. Kannattaakin rohkeasti kokeilla erilaisia tapoja mainostaa.
Myös ei-maksettu, eli orgaaninen markkinointi, Facebookissa kannattaa. Sillä osoitat, että haluat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja haluat tarjota ajankohtaisimmat tiedot tuotteistasi tai palveluistasi asiakkaillesi. Orgaanisessa markkinoinnissa kannattaa julkaista säännöllisin väliajoin, sillä Facebook-sivu, jolle on postattu viimeksi puoli vuotta sitten, ei herätä luottamusta.
Instagram on Facebookin omistama kuvien jakamiseen keskittynyt somekanava. Instagramia käyttää lähes 40 % suomalaisista ja suosituin se on 10–24-vuotiaiden keskuudessa.
Maksettu mainonta Instagramissa hoituu Facebookin kautta. Facebook Business Suitella voidaan sijoittaa mainoksia eriaikaisesti tai samanaikaisesti sekä Instagramiin että Facebookiin. Kohdentaminen Instagramissa toimii samalla tavalla kuin Facebookissakin.
Instagram on myös suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava. Suurin osa vaikuttajista käyttää pääsääntöisesti Instagramia somekanavanaan.
Instagramissa on paljon mahdollisuuksia eri formaattien jakoon. Tarjolla on tavalliset kuva- ja videopostaukset, Storyt, jotka ovat oletusarvoisesti 24 tuntia näkyvillä, ellei niitä tallenna profiiliin ja lisäksi Reels ja IGTV videoiden jakamiseen. Instagramissa voi myös järjestää livelähetyksiä, jotka ovat esimerkiksi tapahtumien aikana todella hyvä keino välittää materiaalia tapahtumista kiinnostuneille katsojille. Myös Q&A-käytössä live on hyvä.
Uutuutena Instagram päivitti sovellustaan tukemaan suoraa kaupankäyntiä. Instagramista löytyy nykyään myös Shopping-osio, jonne voit listata tuotteesi tai palvelusi kuluttajien näkyville. Instagramia käyttäessä ei sovi unohtaa hashtagien käyttöä. Niiden avulla tiettyä tagia seuraavat löytävät palvelusi tai tuotteesi kätevästi.
Twitter on nopeatempoinen mikroblogi, jossa yhden postauksen eli tviitin pituus voi olla korkeintaan 280 merkkiä. Kannattaa siis pitää asia lyhyenä ja tiiviinä jaarittelun sijaan.
Twitteriä käyttää 13 % suomalaisista ja tavallisinta sen käyttö on 15–24-vuotiaiden keskuudessa.
Twitter tarjoaa myös maksetun mainonnan mahdollisuutta. Tuttuun tapaan sinua veloitetaan klikkien perusteella, eikä mainosten näyttämisestä. Mainontaa voi kohdentaa mm. maantieteellisen sijainnin, kielen ja seurattujen käyttäjätilien perusteella. Lisäksi Twitter tarjoaa mahdollisuutta kohdentaa mainontaa perustuen kiinnostuksen kohteisiin tai tiettyjen avainsanojen mukaan.
Linkkari, eli ammattilaisten Facebook, on hyvä kanava B2B-markkinoinnissa. LinkedIn on oiva kanava ammatilliseen verkostoitumiseen.
LinkedIniä käyttää 13 % suomalaisista ja suosituinta sen käyttäminen on 24–44-vuotiaiden keskuudessa.
LinkedIn toimii loistavana kanavana niin orgaanisessa kuin maksetussakin markkinoinnissa. Maksettu mainonta LinkedInissä tosin on huomattavasti kalliimpaa, kuin tyypillisesti. Etenkin rekrytointikampanjoissa ja kampanjoissa, joissa on tärkeää tavoittaa päättävissä rooleissa toimivat henkilöt, kannattaa suosia LinkedIniä. Maksettu mainonta voidaan kohdistaa tyypillisten demografiaan liittyvien vaihtoehtojen lisäksi mm. tittelin, koulutuksen, työkokemuksen, osaamisen ja toimialan mukaan. LinkedIn tarjoaa myös useita erilaisia mainosmuotoja viestimainoksista perinteisiin tekstimainoksiin.
Snapchat
Snapchat on Snap-yhtiön omistama somekanava. Snapchatissa käyttäjät lähettävät toisilleen kuva- ja videoviestejä. Snapchat on suosituinta 10–24-vuotiaiden keskuudessa. 14 % suomalaisista käyttää Snapchattia.
Orgaaninen markkinointi Snapchatissa on työlästä, sillä seuraajista on todella kova kilpailu ja sisällön tulee olla todella kiinnostavaa, jotta seuraajia saa hankittua.
Snapchatissa on mahdollisuus maksettuun mainontaan. Perinteiset, käyttäjän syötteeseen ujutettavat kuva- ja videomainokset ovat mahdollisia Snapchatin avulla. Kohdentaminen tapahtuu demografisilla tekijöillä. Myös erikoisempi tapa mainostaa on mahdollista. Yritykset voivat luoda oman filtterinsä*, jota käyttäjät voivat käyttää. Kun filtteri suunnitellaan hyvin, käyttäjät huomaavat sen ja alkavat käyttämään sitä omasta halusta.
*Filtteri on kuvapalveluissa kasvojen tunnistuksella toimiva ominaisuus. Kun filtterin laittaa kuvapalvelussa päälle, esiintyvät kuvattavan henkilön kasvoilla milloin mitkäkin tehosteet, kuten vaikkapa Snapchatin legendaariset koirankorvat. Myös geofiltterit ovat etenkin tapahtumissa hyvä keino. Tapahtuman järjestäjä voi luoda oman geofiltterinsä, jota käyttämällä käyttäjät voivat näyttää kaikille snap-kavereilleen olevansa tapahtumassa.
Pinterestissä käyttäjät luovat teemallisia tauluja, joihin on mahdollista lisätä muiden käyttäjien lisäämiä asioita – kaavoja, reseptejä, sisustuskuvia, melkeinpä mitä vain. Pinterestissä avainsana on inspiroituminen, jota käyttäjät hakevat vaikkapa kodin sisustukseen tai syntymäpäiväjuhlia varten.
Suosituinta Pinterestin käyttö on 20–34-vuotiaiden keskuudessa.
Pinterest tarjoaa mahdollisuuden maksettuun mainontaan samaan tapaan kuin muutkin somealustat – maksat vain klikkauksista. Mainosmuotojakin on lukuisia kuvamainoksista karuselleihin ja videomainoksiin.
TikTok
TikTok on sovellus, johon luodaan sisältöä samalla kaavalla kuin esimerkiksi Facebookiin tai Instagramiin – sillä erotuksella, että TikTokissa julkaistaan vain videoita. TikTok on vielä verrattain uusi somekanava.
Suosituinta TikTokin käyttäminen on 16–24-vuotiaiden keskuudessa.
Tällä hetkellä TikTokissa on käytettävissä 3 erilaista mainosmuotoa – InFeed, BrandTakeover ja TopView. Koska TikTok on videoiden jakamiseen keskittynyt alusta, myös mainokset ovat videomuodossa. Tosin BrandTakeover-muodossa on mahdollista myös käyttää kuvaa, joka näkyy käyttäjälle 3 sekuntia.
Siinäpä lyhyet esittelyt suomalaisten yleisimmistä somekanavista.
Mikäli kaipaat apua somemarkkinoinin aloittamisessa tai vaikkapa kohderyhmien määrittelemisessä, ota yhteyttä meihin – laitetaan yhdessä somekuviosi kuntoon!